[:nl]

WHO code

De WHO-code heet voluit de ‘Internationale Gedragscode voor het op de markt brengen van
vervangingsmiddelen voor moedermelk’.
Het betekent dat ouders zelf een keuze moeten kunnen maken voor de voeding van hun kind,
zonder beïnvloeding van commerciële partijen. Dankzij de WHO-code is in Nederland de reclame
voor babyvoeding onder zes maanden aan banden gelegd. De WHO-code is uitgebreider dan de
Nederlandse Warenwet of de Europese wet- en regelgeving.
Ik houd mij aan de WHO-code in de meest uitgebreide vorm.
Ik onderschrijf de WHO-code van harte. Daarom werk ik vooral
met merken en producten van bedrijven die zich ook aan de WHO-code houden.
Ik werk echter niet uitsluitend met merken en producten van bedrijven die zich aan de WHOcode
houden. Dit is de reden dat ik voor sommigen merken geen reclame zal maken.
De WHO-code wil:
– borstvoeding beschermen en bevorderen
– dat ouders de juiste en voldoende voorlichting krijgen
– dat vervangingsmiddelen voor moedermelk – wanneer nodig – juist worden gebruikt
– dat richtlijnen voor de verkoop van en reclame voor babyvoeding worden nageleefd[:en]

WHO Code

The WHO Code (or simply, “The Code”) is a short name for the International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes, which was adopted by the World Health Assembly and UNICEF in 1981. Since that time, a number of resolutions have also been passed to clarify and add to the Code.

The Code is a marketing code that aims to protect breastfeeding, to protect all mothers and babies (whether breastfeeding, formula-feeding or combination feeding) and to prevent aggressive marketing practices that often prevent mothers from meeting their own breastfeeding goals. Infant formula, feeding bottles, and artificial nipples are the main products that fall within the scope of the Code. Pacifiers and breast pumps are not under the scope of the Code. Note that the Code only applies to the marketing of these items– it does not affect whether they are sold or used.[:]